środa, 16 stycznia 2019

"Tatuażysta z Auschwitz" -

To książka z tych, którą czyta się w 3 godziny. To książka o wielkiej miłości, o wspaniałym, dobrym człowieku, który można powiedzieć jest w "czepku urodzony", który zawsze spada na cztery łapy. Można mówić również o szczęściu i zwykłym przypadku, ale również o olbrzymiej zaradność i determinacja, a także jasności umysłu, która pozwoliła głównemu bohaterowi na przetrwanie, sobie i innym.
Nigdy nie byłam zwolenniczką tego rodzaju literatury, brutalność i to jak człowiek może być okrutny dla drugiego człowieka jest jej kwintesencją, to mnie zawsze odstraszało. Jednak okazuje się, że do wszystkiego w życiu trzeba dorosnąć, tak i ja teraz jestem już gotowa, żeby przyjąć tą dawkę ludzkiej brutalności. 
Zastanawiające jest dla mnie to jak to możliwe, że myślący człowiek, wykształcony i światowy nie dostrzegał nieludzkiego zachowania wobec drugiej istoty, a przecież tych złych było tak wielu, tak wielu w jednym miejscu. 
Byłam tam, to miejsce jest odrażające i pełne ludzkiej rozpaczy, nawet po tylu latach czuć tam unoszącą się woń palonych ciał. Przejście tego miejsca w jeden dzień nie jest możliwe, ponieważ jest ogromne. Auschwitz, bo o nim mowa zbudowali ludzie, dla innych ludzi. 
Książkę naprawdę warto przeczytać, nie tylko ze względu na wydarzenia, które są w niej opisane, ale przede wszystkim ze względu na emocje, zachowania i siły, jakie posiada w sobie człowiek, który chce przeżyć. Powieść ta daje nadzieję na to, że nawet w najmroczniejszych czasach jest miejsce na miłość, przyjaźń i oddanie. Niestety dla nas dowiadujemy się też, że tym światem nie od dzisiaj rządzą pieniądze i bez nich nic nie byłoby możliwe.
Ponadto książkę tę czyta się szybko, gdyż jest ona spisana przez osobę postronną, która opowiada przeżycia tatuażysty Lalego. Momentami czyta się ją, jak ulotkę informacyjną, która jest zwięzła i na temat, bo czuć, że osoba, która ją opowiada, chce przekazać jak najwięcej, nie omijając żadnego ważnego wydarzenia.
Książkę polecam wszystkim tym, którzy właśnie po raz pierwszy zetkną się z historią o Zagładzie.

Moja ocena
10/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz